09 October 2018

KESUSAHAN, KESAKITAN DAN KEPERITAN MENJADI PENGHAPUS DOSA

Bismillah...

Kesusahan, Kesakitan & Keperitan Menjadi Penghapus Dosa

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّهُمَا سَمِعَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَا يُصِيبُ الْمُؤْمِنَ مِنْ وَصَبٍ وَلَا نَصَبٍ وَلَا سَقَمٍ وَلَا حَزَنٍ حَتَّى الْهَمِّ يُهَمُّهُ إِلَّا كُفِّرَ بِهِ مِنْ سَيِّئَاتِهِ (رواه مسلم )

Dari Abu Sa'id dan Abu Hurairah bahwasanya kedua orang sahabat itu pernah mendengar Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam bersabda: "Tidak ada penderitaan, kesengsaraan, sakit, kesedihan dan bahkan juga kekalutan yang menimpa seorang mukmin, melainkan semua itu menghapuskan sebahagian dosanya." 
(HR Muslim : 4670)

Sahabatku,

Cubaan dan Ujian itu sudah menjadi kemestian dalam kehidupan kita sebagai hamba. Allah uji kita untuk menaikkan derajat kita disisiNya atau untuk menambahkan pahala sebagai bekalan di akhirat sana. Seperti saudara kita di Palu dan Donggala yang ketika ini diuji yang hanya mereka tahu bagaimana rasa perit dan susahnya.

Ketahuilah,...

Setiap keperitan, kesusahan, kesakitan dan kesedihan yang dilalui oleh seseorang adalah ujian daripada Allah untuk menghapuskan dosa dan kesalahannya bila mereka bersabar.

Bersabarlah di atas segala ujian berbentuk kesusahan, kesakitan dan kepedihan. Moga redha dengan ujian yang dilalui dan Allah redha akan kita.

-------------------------------------
Ya Allah, bantulah hamba untuk bersabar atas musibah yang Engkau timpakan ke atas kami.



___________________________
~ Haji Adi Negara Kamarudin ~

Telegram:  https://t.me/rmb_slf
_____________________________





Dapatkan buku Menangkis Fitnah Yang Terpalit Pada Bani Umayyah! Untuk keterangan lanjut sila KLIK DI SINI .

No comments:

Post a Comment